2019.07.03 – Dolomitok # 7301 North Hungary chapter túra

A Star Touring and Riding 7301 Chapterének szervezésében, július elején négy motorral nekivágtunk, hogy meghódítsuk Dél-Tirolt. Olaszország ezen északi tartománya gyönyörű, alpesi tájairól nevezetes, minőségi úthálózatával, a Dolomitok hágóival és hajtűkanyarjaival afféle motoros paradicsom. Odautunk Szlovénián át vezet, késő délutánra érünk a látványosabb olasz tájakra, amely egyre magasodó ormokkal és viharos időjárással fogad. A lila felhőkbe burkolódzó hegyek és a lezúduló, sötét zivatar  látványa lenyűgöző - a kalandvágyó GPS-nek köszönhetően, amely  rögvest egy 2000 méteres hágóra irányít fel minket, olykor félelmetes is. Viszont épp a cudar időjárásnak köszönhetően, első hágónkon, a Pordoi-n rajtunk kívül egy lélek sincs. A későbbiek tekintetében (is) nagyon tudjuk értékelni ezt az ízelítőt.


Másnap már derűsebb arcát mutatja a táj - igazi, alpesi, jódlizós-napsütéses hangulatban vágunk neki utunknak. Dél-Tirol autonóm tartomány - bár hivatalosan Olaszország része, lakosságának nagy rész német ajkú - ez meg is látszik az ékszerdoboz-falvak rendezettségén, stílusán, az elsősorban német nyelvű feliratokon. Míg a völgyek almáskertjeikkel és bajoros, muskátlis házakkal, mai 2 hágónk (Passo Del Giovo és Passo Gardena) hol zord sziklás, hol barátságosan zöldellő erdők, tavacskák, vízesések, viaduktok látványával gyönyörködtet. A szerpentinnek köszönhetően mindig más szögből csodálhatjuk meg a megunhatatlan képet.


Harmadik napunkra maradt a hab a hágók tortáján, a Stelvio - 2757 méteres magasságával a második legmagasabb, közúton megközelíthető hely Európában. A 19-ik században, egy őrült olasz mérnök által tervezett, 75 nyaktörő kanyart számláló út  próbára teszi a motorostudást és idegeket (a szembejövő kerékpárosok rajai nemkülönben), de a júliusi havas csúcsra felszárnyaló és a szakadékba letekintő utazót olyan eufória fogja el, ami minden fáradságot megér. A mérnöki bravúrt és a természet csodáját ötvöző Stelviónál nagyobb kihívást jelentő feladatot pedig aligha találunk Európában, nem véletlenül nevezte a népszerű brit tévéműsor, a Top Gear a Föld legélvezetesebb útjának és a hágók királyának.


Lefelé jövet, a kissé kevésbé hajmeresztő kanyaroknak köszönhetően gyakrabban pillanthatunk a környezetre - ebben a magasságban kevés a növényzet, szürke, holdbéli tájban zuhog alá több száz méteres magasságból a vízesés. Nincsen nagyobb, emberi mértékkel érzékelhető dolog a földön, mint ezek a hegyek. Elmondható, hogy a nem igazán alpesi kanyarokra tervezett, nehéz és hosszú járműveink (és a vezetők) becsülettel helyt álltak ezen a túra- és sportmotorok uralta terepen.


Utolsó napunk még két hágót tartogat - mindegyik máshogy szép - aztán lassan lankásodni kezd a táj - kicsit fájó szívvel hagyjuk magunk mögött őket és  a barátságos Szlovénia felé vesszük az irányt. Utolsó éjszakánkat itt töltjük, felszabadult ünnepléssel, koccintva a jövő boldog csavargásainak reményében.


Leltár:
- motor: 4
- ember: 8
- nap: 5
- megtett kilométer: kb. 2500
- hágó: tucatnyi
- legmagasabb elért pont: 2757 m. Stelvio Pass
- műszaki malőr: 1
- szerencsés végkifejlet: sorozatosan
- elázás: 2
- hajtűkanyarok száma: megszámlálhatatlan
- röhögés: minden lehetséges alkalommal
- pizza: túl sokszor
- lenyűgöző látványok okozta légzéskimaradás: állandóan
- kaland: 1 óriási.

-Vica-

Jövőképünk

"Hosszútávú célunk: Életre Szóló Tagok Toborzása. Kiérdemeljük tagjaink hűségét. Odafigyelünk rájuk, kitaláljuk mire van szükségük, és azon dolgozunk, hogy értéket teremtsünk számukra.
Megbízhatóságunkról, rugalmasságunkról és fogékonyságunkról szeretnénk ismertek lenni, hiszen ezek velejárója a gyarapodás, a magas életkor elérése és az elégedettség. Tagjainkat a bizalom, együttműködés és kölcsönös tisztelet légkörében szeretnénk megerősíteni."