Air Rider Öcsééém!
kalandozások légrugóval

Amikor már nem ragaszkodtam a motorom gyári állapotához és számos kiegészítőt szereltem fel, a motor néhány paramétere, pl. súlya jelentősen megváltozott. A gyár által megadott 327 kg-os súllyal ellentétben az én motorom kereken 400 kg-ot nyomott üresen, és akkor még fel sem szereltem a csomagokat illetve, még nem is ültünk a motorra. A feleségem súlyát nem árulom el, de ha ketten túrázás céljából csomagokkal nekikerekedünk, a jármű össztömege kissé meghaladja az 500 kg–ot (és akkor még konzervet nem is csomagoltunk). A problémát tetézte, hogy felszereltem a gyárinál hosszabb, és mélyebben lelógó kipufogó rendszert (Cobra Extra Long) ami a jobboldali kanyarodásnál döntésnél, erősen karcolta az aszfaltot. Gondoltam ez nagyon vagány, de aztán rájöttem, hogy inkább balesetveszélyes!

légrugó

Gondolkodtam, hogy mi lenne megfelelő megoldás. Mindenképpen a motor teherbírását kellett növelni. Copfos barátom ajánlotta, hogy nézzek körül a légrugók birodalmában. "Amerikában az ilyen motorokba általában légrugót szoktak beszerelni." mondta. Nekem se kellett több, ha az amerikai riderek tudják, akkor az biztosan úgy is van. Először konzultáltam egy Magyar tuningműhellyel, akik foglalkoznak motorkerékpár légrugó beszereléssel, de meg kellett állapítanom, hogy náluk a világ a HD –ál kezdődik és ott is ér véget.

Ezért Youtube videók böngészésével növeltem tájékozatlanságomat ebben a témában.

légrugó

légrugó

Végül sikerült rátalálnom erre a szerkezetre:

légrugó

Ezt a képet elküldtem Copfosnak és 10-12 email-ben megbeszéltük a lényeget (Ez az?...Ez az!) Megrendeltem... Megjött!... Beszereltük...

légrugó

Kipróbáltam volna ha nem lett volna addigra már megint tél. Alig vártam a tavaszt. A tél folyamán rendszeresen teszteltem a garázsban a kompresszort, hogy működik -e? Tartja –e a rendszer a levegőt, milyen a rugózás felpumpálva, középállásban, leeresztve (döcögős). Minden nagyon jól működött. Jól tartotta a levegőt, mivel más mérhető paraméter nem volt így a kipufogóvég talajtól mért távolságát néztem (22 cm), de ha ketten felültünk lement 8-10 cm re. Végre tavasz lett. Első utunk Domonyba vezetett. Egy kicsit meglepődtem, ugyanis a motor jobban belengett a hullámos utakon, viszont az apróbb úthibákon úgy siklottunk át mintha légpárnás járművel közlekednénk. Hasonló volt mintha motoros gumicsónakkal, vagy Jetski vel pattognánk egy kanyargós keskeny folyón. A barátaim kétkedve fogadták ezt a műszaki megoldást. Dodi azt monda, hogy "Mi van Kölök? Showbike-ot építettél?" Csillagász szerint: "jobban teszed Komám, ha a régi lengéscsillapítót becsomagolod az oldaltáskába, nehogy úton maradjál!” Rudi szerint ez a műszaki megoldás nem túrázni való, "Demoklész kardja fog végig a fejed felett lebegni, nehogy eldurranjon egy cső, vagy valami menet közben.” Ezzel a légrugós megoldással végig motoroztam a fél nyarat. Voltam vele Brnoban sok csomaggal és Diósjenőn egy kellemes motoros túrán kellemetlenül rázós utakon. Az első hiba ekkor jelentkezett, reggelre lepadlózott a vas, elengedte a levegőt, tömítetlenségi problémák jelentkeztek. Amint hazaértem nekiláttunk a levegőrendszer átépítésének. Minden csövet és csatlakozót átszereltünk metrikus méretűre, illetve beszereltünk egy mezőgazdaságban használatos 25 bar -ig kalibrált nyomásmérő órát. Igy már nem csak találomra állítottam be a rugózást, hanem tudományos alapon. Utas és csomagok nélkül, jó úton 5 bar. Ugyanez rossz úton 8 bar. Utassal 10 bar. Utassal túrázva sok csomaggal túlterhelve 11,5 bar + a túlterhelés okozta nyomásingadozások összesen 20-22 barig. A tömítetlenség nem szűnt meg. Addig nézegettem a légrugó fényes hengerét az aknából tömítésellenőrző sprayval, hogy rájöttem, hiányzik róla egy fontos alkatrész, az úgynevezett Rebound szelep, amelynek furata ott tátongott a henger közepén, de vagy elhagytam ,vagy nem is volt rajta. Ez a szelep a visszapattanást, vagyis a lengéscsillapítást szabályozza. Amikor ezt is sikerült pótolnom, teljesen megváltozott a motor stabilitása. Már nem hajózott úgy az úton, stabilan feküdte a kanyarokat hullámos utakon is. Gondoltam megvan a megoldás most már tényleg pakolhatok túrázásra alkalmas lett a VAS. Meg is tettem vele szólóban 500-600 km-t, ezután következett a sümegi túra. Vidáman vágtattam le Balatonlelléig. Eddig a feleségem autóval kísért, itt átpakoltunk a motorra és nekiiramodtunk Sümeg felé. Ereszkedtünk az M7–sen amikor kifogyott a tank. Egy gyors tankolás után visszahuppantunk a nyeregbe, amikor hirtelen puskalövés szerű hangra lettem figyelmes, a motor hátulja pedig a földig zuhant. Egyből Csillagász jutott eszembe: " ...nehogy úton maradjál komám!" ... úton maradtam. Tanácstalanul nézegettem az újonnan kialakult LOW Rideremet. Az asszonyt és a csomagokat hátrahagyva visszaóvatoskodtam az autóig Blellére. Közben eldöntöttem hogy légrugóval tényleg nem lehet biztonságosan túrázni, hiszen hasonló eset bármikor előfordulhat. Ezt a túrát autóval kellett teljesítenem, a barátok természetesen nem hagyták ki az ugratásomat. A Balatonról Mösze szállította haza a VASAT. Ezúton is köszönet érte. Később kiderült, hogy az egyik (Magyarországon beszerzett pneumatikus cső mondta fel a szolgálatot, a légrugónak semmi baja, de mégsem mertem visszaszerelni.

Aztán megtaláltam ezt a videót a youtubon:

légrugó

légrugó

Ezek szerint már más is találkozott ezzel a problémával és valószínűleg sikerült megoldania. Ha viszont ilyen kész megoldások vannak, nem érdemes kísérletezni. A légrugó jó lesz majd, ha egy együléses show bike-ot építek. Progresszív lengéscsillapító kell nekem!

légrugó

Ennek a lényege, hogy van benne egy spirálrugó is illetve egy gázzal töltött henger. A rugón sűrű és ritka rész is van ami lehetővé teszi, hogy terheléstől függően változzon a rugózás. A gázzal töltött rész nyomását viszont valamilyen mechanikus szerkezettel 5 fokozatban lehet állítani, gondolom ez szabályozza a lengéscsillapítás "rebound" visszapattanás dolgait. Copfos! Most tudom mire gondolsz! "ahogy Móricka elképzeli!" A progresszív rugózás tapasztalatairól csak tavasszal tudok nektek beszámolni. Most nem rugózok tovább ezen a témán, mindenkit üdvözlök és Boldog Karácsonyt kívánok!

légrugó

Kölök

Ui.: apropó! Nem érdekel valakit egy alig használt légrugó?

Jövőképünk

"Hosszútávú célunk: Életre Szóló Tagok Toborzása. Kiérdemeljük tagjaink hűségét. Odafigyelünk rájuk, kitaláljuk mire van szükségük, és azon dolgozunk, hogy értéket teremtsünk számukra.
Megbízhatóságunkról, rugalmasságunkról és fogékonyságunkról szeretnénk ismertek lenni, hiszen ezek velejárója a gyarapodás, a magas életkor elérése és az elégedettség. Tagjainkat a bizalom, együttműködés és kölcsönös tisztelet légkörében szeretnénk megerősíteni."